Schema 2025 After Work / Utklippan / Seal diving
Följ med på ett dyk som avslutning
på en lång arbetsdag!
Varje onsdag / lördag / söndag hela sommaren / vinter åker vi ut med båt till flera av Karlskronas mest sevärda dyksiter.
Båten avgår klockan 15,30 eller 17,00 från FISKTORGET-piren på Trossö. Lördag / söndag i vinter avgår båten klockan 10 !!
OBS! Om hyra av dykutrustning önskas bör du vara i shoppen senast kl 17.15 dagen innan, för att hämta utrustningen.
Reservation krävs senast måndagen innan dyket. För reservation ring
Unique Dive & Travel på tel: 070 886 7431 eller besök oss i butiken
Priser
Vi har 3 olika dyktripper att erbjuda:
PRIS 1 / PRIS 2
1. Utflykt med 2 vrakdyk inomskärs, max 12m (owd cert.) 500 kr – 700 kr
2. Utflykt med 2 vrakdyk utomskärs, max 14m (owd cert.) 700 kr – 900 kr
3. Utflykt med 2-3 vrakdyk Utklippan, max 42m (owd/aowd) 1400 kr – 1600 kr
Alla båtutflykter genomförs med lilla båten, 150 hk (max 4 dykare) PRIS 1
Alla båtutflykter genomförs med stora båten, 600 hk (max 8 dykare) PRIS 2
Pris inkl luft, transport, diveguide / exkl. utrustning.
Full utrusning inkl 2 tuber 650 kr / dag
Utklippan helgdyk
I sommar kommer vi att genomföra helgutfärder till Utklippan. Kontakta oss gärna för mer information.
http://www.saltstank.nu/vi-erbjuder/dykcharter/
http://forgetsomeday.com/swimming-with-seals-on-a-swedish-archipelago/
http://blondwayfarer.com/discovered-utklippan/
http://www.blt.se/blekinge/karlskronas-undre-varld-trollbinder/
- in season 2025 Wreck & Seal weekend trips
- in season 2025 Seal watching / snorkling
- in season 2025 TEC45/50 Special Weekend
- in season 2025 CCR Weekend 30+meter Rebreather only
Pråmen
Verkö. Maxdjupet ligger på 10 meter. Dykdjup ca 7-9m Trä vraket ca. 40 m lång
M/S Ingemar
HISTORIK
Paul Meier byggdes 1963 vid J.J. Sietas Schiffswerft, Hamburg för
partrederiet M.S. “Paul Meier” med huvudredare H.A. Meier och dess hemmahamn var Hamburg. Hon mätte vid byggandet 184′ 11″ x 31′ 0″ x
12′ 47/10 eng. fot och tonnaget var 422 brt, 241 nrt samt 849 dwt.
Hon fick nytt namn INGMAR 1973 och kom att höra hemma i Hamburg i 17 år innan Koch i Stade tog över henne 1980 och i vars ägo hon var när hon förliste.
FÖRLISNINGEN
Ingemar var i mitten av november 1984 på resa från Köping till Rotterdam med spannmål när det i Östersjön var hårt väder med extremt hög sjö. När INGMAR den 17:e kommit ner till Blekinge och Utklippan gick det 6 meter höga vågor och hon sköljdes över ideligen och när så vattnet trängde ner i lastrummen var hennes öde beseglat. Den 4 man starka besättningen gick i livbåten och efter cirka 20 min sjönk INGMAR och efter någon timme kom den tyska BLACKFOOT,(Hamburg) och plockade upp besättningen.
Fakta
Fartygstyp Coaster
Mått 56.37 x 9.45 x 3.779 meter
Förlist 1984-11-17
Maxdjupet ligger på 41 meter.
S/S Geta
Fakta: Vessel type: General Cargo / Gross tonnage 1259 tons
Summer DTW 1398 tonns / Buit 1976 / Längd 76 m / sjönk 2000
Maxdjupet ligger på 19 meter. Dykdjup ca 12-16m
Arado / Norska Skutan
Fakta – Norska Skutan
Vraket ligger ca 20 meter ut från igångsplatsen och är väldigt lätt att hitta.
En ganska stor båt som är förhållandevis väl bevarad, då man tydligt kan se skrov mm. Dock är det ont om detaljer att titta på. Ganska gott om småfisk som håller till i vraket men även vid den ganska branta “väggen” mot land som är fin att dyka längs. Stora huggna stenblock och lite skrot finns att titta på här.
Dyker man längre ut kan man stöta på ytterligare ett vrak, något mindre och i princip i samma skick som Norska skutan.
Det finns även ett vrak på vänstra sidan om bryggan som ligger
delvis ovan ytan, detta är Marie, som lämpar sig väl för nybörjare eller om
resten av familjen (som inte dyker) vill snorkla under tiden.
Kort sagt brukar denna dykplats vara mycket trevlig och används ofta som uppdyksplats för kurser.
Arado Ar 196
http://lae.blogg.se/2007/september/flygplanet-i-den-mystiska-stjarnan-arado-ar-196-1.html
Nedtvingat av luftvärn
Troligtvis höll man på att fotografera svenska militära anläggningar, detta var mitt under andra världskriget. Och även om Sverige var neutralt så hävdade man sina gränser. Därför kom svenska marina enheter att skjuta varningsskott mot inkräktaren varpå flygplanet kom att landa. Platsen var Sund, nordväst om Hanö och klockan var då 15.59. Under landningen kunde man se att besättningen slängde ut en säck som sedan inte kunde hittas. Man antar detta var livbåten och att häri låg en spaningskamera som man inte ville skulle falla i svenska händer.
Antal tillverkade: 541 stycken 1937-44
Motor: en Bramo 323 på 830 hk
Längd: 11,7 m
Spännvidd: 15,1 m
Höjd: 5 m
Tomvikt 2 980 kg
Max vikt 3 720 kg
Toppfart: 311 km/h på 3 960 m
Räckvidd: 1 080 km
Topphöjd: 7 010 m
Nedtvingat av luftvärn
Maxdjupet ligger på 12 meter.
Ekenabben Vrakkyrkogård
Området med Vrak består av ca 15-tal skepp från tiden 1550-1650 som är medvetet sänkta som en spärr in mot Karlskrona, slutet 1600-tal.
Som en del av försvaret so inte ”ryssen” kom in bakvägen till Karlskrona.
Tiden har satt sina spår och gjort att vraket är sammanfallna och det är svårt att skilja vrak från vrak, men en närmare titt och en del kunskap om vraken gör att
man får en bra bild hur stora flera av vraken en gång varit. Mycket valben och plankor från vrak men kan klart se att det varit skepp en gång i tiden. Väldigt trevlig dykplats om man är intresserad av gamla trävrak och lite lokal historia Inte alltid som man dyker på vrak från 1600-talet
Bottenförhållanden; sand och sten från piren ut en bit till djupkurvan börjar, på vraken ligger rätt mycket sediment som kan göra sikten dålig.
Maxdjupet ligger på 14 meter. Dykdjup ca 7-10m
Spulga
FÖRLISNINGEN
Klockan 17.30 sände det Lettiska kustbevakningsfartyget ut Mayday.
Orsaken var att man hade gått på grund vid Utklippan och tog in vatten.
Spulga som normalt var stationerad i Riga var på väg till ett örlogsbesök i Karlskrona. Inom kort anlände sjöräddningssällskapet från Hasslö samt en helikopter från Ronneby. Helikoptern evakuerar dom 17 kvarvarande som inte har hoppat i livflotten. Spulga som fortfarande står på grund kontrolleras av kustbevakningen så att inga oljeläckor förekommer. Vid senare försök att bogsera henne till Karlskrona sjönk hon pga att hon tog in mer vatten än länspumparna klarade av.
Länspumpar lades ombord för att hålla vattnet ute under bogsering till hamn, men klockan 9.49 på morgonen gick hon runt och sjönk.
Idag står Spulga på 42 meters djup. På akterdäck står pumpar och elverk kvar som ett bevis på vilken aktivitet det var in i det sista . Allt var bevarat i några år till oss dykare såsom kompasser och ratt. Idag saknas kompasserna. Masten på vraket sticker upp till 30 meter. NITROX rekommederad !
Maxdjupet ligger på 42 meter. Dykdjup ca 39m Förlist 02/11/2000
Nicomedia – E19
5 tyska lastfartyg sänktes här 11 oktober 1915 av den engelska ubåten E19.
Ett av fartygen bärgades och reparerades, SS Germanica. Kvar finns fyra:
SS Nicomedia, SS Director Reppenhagen, SS Gutrune och SS Walter Leonhardt.
Vraken är mellan 75 m och 115 m långa och ligger mellan 24 och 39 m djupt.
Vraken är imponerande men börjar tyvärr falla sönder. https://www.abc.se/~pa/uwa/sub-mass.htm
Angöringsboj Karlskrona.
Maxdjupet ligger på 33 meter. AOWD kurs-dyk
King
FAKTA
Hemort:Haugesund Norge Typ: Ångare Mått: 53.4×9.1×4.6 m, Stål,
Ex. Namn: “Heather King” (GB) -26, ex. “Kilgarven” eskortfartyg (GB)
Haveridatum: 1941-11-20 Haveriorsak: Grundstött
Haveridata: Sjönk under bärgningen. Last Barlast.
King Byggd i Middlesbrough 1918.
Storlek: 70 meter lång, 9,5 meter bred
King byggdes ursprungligen som ett militärt eskortfartyg men blev 1925 förvandlat till lastfartyg i norsk ägo. Den 23 november 1941 var hon på väg från Holtenau till Kalmar när hon gick på grund och sjönk vid Utklippans fyr. GREAT DIVE SPOT !! NITROX rekommederad !
Maxdjupet ligger på 36 meter. Dykdjup ca 32 m
Ubåtsmassakern
Den 10 oktober 1915 siktades ett fartyg med holländsk flagg, ångfartyget Luleå. Luleås besättning fick sätta sig i livbåtarna medan man gjorde i ordning en torped. Torpeden visade sig ha ett styrfel och vände tillbaka och nästan sänkte ubåten. Den andra torpeden träffade men exploderade inte. Den tredje gick för djup och den fjärde torpeden gick för om Luleå. Till slut fick lieutenant commander Francis Cromie i ubåten HMS E19 ge upp. Luleå övergavs och drev sedan på grund men kunde senare bärgas, men vad gjorde det när Cromie sänkte fyra tyska fartyg utan att använda en enda torped dagen efter, som vi dykare kallar ubåtsmassakern eller E19-vraken.
Området är väldigt väderkänsligt, men är det bra väder så är sikten väldigt bra p.g.a. att vraken vilar upprätt på hård lerbotten. Ibland kan man t.o.m se vraken i sin helhet.
E-19 – Submarine Massacre (Text from Per Åkersson)
The most spectacular success was had by the E-19 during October 10 – 11, 1915. This sub was built in 1914 and commanded by Lieutenant-Commander Francis Cromie. On October 10, E-19 was patrolling south of the Swedish island Öland and spotted a German cargo steamer. The crew was made to abandon the steamer, but E-19 failed to sink it, due to rough weather.
The following morning, E-19 hailed the 75 m long German steamer S/S Walther Leonhardt, loaded with iron ore from Sweden. The crew was ordered to enter the life boat and approach the sub. Having examined the ship papers, commander Cromie had the steamer sunk by an explosive charge placed in the hold.
Later that morning, E-19 spotted a new target, the German S/S Germania, also carrying iron ore from Sweden. Having witnessed the sinking, Germania tried to escape. The E-19 chased the steamer at full surface speed, 15 knots while firing the deck gun. After an hour, the steamer ran aground near the Swedish coast. The submarine crew placed a dynamite charge in the ship but failed to sink her. The steamer was later salvaged and repaired.
At 1 PM, E-19 spotted another German ship, the 100 m long S/S Gutrune, from Hamburg-Südamerikanische Dampfschiffahrts-Gesellschaft. Cromie ordered the ship to stop, and inspected the ship papers. After the crew was safely in the lifeboat, the ship was sunk by opening the bottom valves and circulation pumps. The ship sank slowly, but E-19 had to hurry towards another ship that had been spotted. This time it was a Swedish freighter headed for Holland, so it was allowed to pass.
Immediately afterward, E19 stopped yet another German ship, the 80 m long S/S Director Reppenhagen, built in 1893, which was sunk in a similar manner.
At 5.30 PM, E-19 spotted the 120 m long S/S Nicomedia, built in 1901. After a short chase, the German steamer stopped. During the inspection, the German crew gave a barrel of beer to the boarding party. But of course it was war, so finally, the steamer was sunk.
On a single day, the E-19 had sunk four ships and damaged one without using any torpedoes. Just a week later, British sub-E-9 had a similar success off the Swedish east coast. The sinkings by E-19 were much later to be known as the “Submarine Massacre”. However, for many years the whole story was forgotten In 1982 a team of divers from Linköping, Sweden, searched a spot indicated by fishermen. They soon discovered a large wreck on about 35 m depth. The divers reported that the very well preserved wreck was standing upright on the flat sea bottom. Thanks to the ship bell, the wreck was identified as the S/S Nicomedia. This resulted in archive research, which revealed the whole story.
During the summers of 1983-84, all the remaining wrecks were located by Sten Lindgren, Torleif Nilsson, Lars-Åke Jacobsson, Göran Smith och Jan Hector.
Several of the wrecks’ interiors were extremely well preserved. Cabin doors and furniture were still in place. Curtains were still hanging and other textiles were preserved as well. Inside Director Reppenhagen, mirrors were still hanging on the walls. The wrecks were documented by photo and in 1985 they were video filmed. There was also correspondence with Mr. Ben Benson, the last surviving member of E-19’s crew, who died shortly afterward in 1985.
Now, 15 years after the initial investigation, some of the deck structures have started to collapse under their own weight. This is probably due to rusting after nearly a century. This is typical of the Baltic Sea, where iron rusts gradually, but organic matter can be preserved for centuries. GREAT DIVE SPOTS !! NITROX recommended!
Namn | Byggår | Längd | Minsta djup | Max djup |
Gutrune | 1906 | 97 meter | 27 meter | 40 meter |
Walter Leonardt | 1902 | 75 meter | 33 meter | 40 meter |
Director Reppenhagen | 1893 | 80 meter | 30 meter | 40 meter |
Nicomedia | 1901 | 117 meter | 24 meter | 36 meter |
Angöringsboj Kk / Ubåt från Svenska Marinen
Ubåt från Svenska Marinen
Max djup 42m / Dykdjup ca 40m
Bollö B-Bomber search….??
Maxdjupet ligger på 12 meter.
Klykach / Baltic / Anna
Vraket ligger på djup från ca 3 – 12 meter men huvuddelen ligger grunt
men en del av trålen och delar av vraket lite djupare ca 10-12. Väldigt
lättdykt vrak, det finns mycket att se från den lettiska trålaren som förliste vintern 1991/1992. Motor, drivaxel m. propeller m.m ligger utspritt på ett rätt så begränsat område. Vid klar sikt så kan man köra över vrakplatsen och lokalisera en stor del av vraket innan man går i. GREAT DIVE !!
Runt vrakområdet ligger det en fin sandbotten som lämpar sig bl a för kursdyk på lämpligt djup.
Maxdjupet ligger på 11 meter. Dykdjup ca 3-7m
S/S Argo – Fucking COOL !!
Maxdjupet ligger på 32 meter.
HISTORIK
ARGO byggdes 1869 i Rostock som DWINA för Berg i Leningrad men
redan 1887 tecknade Neptun en fullmakt att köpa fartyget.
Den 14 april 1890 tecknades köpebrevet i S:t Petersburg där säljaren var S:t Petersburgs första gille köpman Peter Berg i firma H I Pallisen och köparen kaptenen Wilhelm Rudolf Edlind, senare VD i Neptun. I köpebrevet står också att läsa att “att fartyget intill denna dag seglat under ryska flaggan”, vilket gör en del källor osäkra då det ibland framstår att ARGO seglat under tysk flagg mellan åren 1880-1889. Måhända har hon varit stationerad i tysk hamn men hon har troligen alltid haft rysk flagg. Året efter ankomsten till Sverige döptes hon om till ARGO ett namn hon liksom redaren behöll ända till den dystra majdagen 1920 då hon förliste med man och allt.
FÖRLISNINGEN
ARGO var i början av maj 1920 på resa från Simrishamn till Kalmar med 14 mans besättning ombord (2 däcksbefäl, 2 maskinbefäl och övrigt manskap 10 personer varav 2 var kvinnor). Exakt vad som hände kommer vi aldrig att få reda på med klart är att hon förliste med man och allt någon gång mellan den 3:e och 4:e maj.
LOKALISERINGEN
Argo hittades sommaren 2011 av Micko Björk, Jörgen Johansson och Robert Holm. Vilket innebär att den är väldigt intakt och allt är kvar !.